Oosterscheldekering

De Oosterscheldekering of stormvloedkering is zonder twijfel het meest indrukwekkende onderdeel van de Deltawerken. De kering is 9 kilometer lang en bestaat uit twee pijlerdamrijen met in totaal 65 enorme betonnen pijlers. Het is tevens een wegverbinding tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland.

Tijdens storm worden de schuiven van de kering gesloten. De 62 schuiven van de Oosterscheldekering zijn van staal en bijna 42 meter lang. Het sluiten van de schuiven gebeurt bij een waterstand van meer dan drie meter boven NAP. De bediening vindt centraal plaats vanuit de bedieningskamer in het ir. J.W. Topshuis op het voormalige werkeiland Neeltje Jans.

Op het eiland Neeltje Jans, tussen de schuifbare delen van de kering, ligt Deltapark Neeltje Jans. Hier zijn exposities en films te zien over de watersnoodramp en de bouw van de Deltawerken. Ook is het mogelijk om een pijler van binnen en buiten te bekijken.

In het oorspronkelijke ontwerp van de Stormvloedkering waren 63 schuiven en 66 pijlers gepland. Door de hogere kosten van de bouw werd de 63ste schuif wegbezuinigd. Pijler nummer 66 is wel gebouwd en deed dienst als reserve pijler. De bouw van de kering ging echter perfect en de pijler is nooit van z’n plek geweest. Tegenwoordig doet hij daarom dienst als klimobject.

Algemeen
Beheersorganisatie: Rijkswaterstaat
Soort gebouw: Deltawerken
In bedrijf: Ja
Bouwjaar: 1954